Tato stránka využívá cookies. Ne, to není žádné cukroví, ale soubory, díky nimž například nemusíte znova zadávat stejné údaje, když už jste je jednou vyplnili (více informací). Beru na vědomí

Seznam nejčastějších chyb a rad  pro pronajímatele bytů a domů

 

1. Podcenění výběru nájemce hned na začátku - každý zájemce má svůj životní příběh, který je potřeba zjistit - proč má zájem o váš byt, z jakých příjmů bude platit nájemné a služby, jak dlouho vidí dopředu, jak se má dnes, kolik má jejich domácnost členů (včetně dětí o víkendech z jiných vztahů). Nespěchejte s pronájmem, nemusíte pronajmout 1. zájemci. Tak  to dělají zoufalí makléři, jejich cílem je vybrat rezervační poplatek od bud. nájemce a nic neřešit.

2. Při spolupráci s realitními makléři je dobré si vyjasnit na začátku, kdo bude za jejich práci platit. Pokud to má být pouze nájemce, tak makléři budou jednat hlavně v jejich zájmu. Pokud je pronajímatel rozumný a chce mít nájemce na delší dobu, je lepší, když uhradí makléři min. 1/2 měs. nájmu jako provizi nebo za každý rok trvání nájemní smlouvy vyplatí jistou odměnu. Když se jedná o dlouhodobou spolupráci makléře a majitele, tedy o opakovaný pronájem stejného bytu a podmínky pronájmu majitel nastaví rozumně, tak se pronájem podaří brzy uzavřít a pak stačí provize pouze od nájemce. To je závislé i na počtu prohlídek vedoucích k úspěšnému obchodu, vliv mají různá omezení pro nájemce..

   

     nájemce se rozhoduje hlavně podle koupelny a kuchyně, chce ji mít stejnou nebo lepší než měl dříve

3. Nekomplikujte si to nereálnými představami. O úspěšném pronájmu bytu rozhoduje hlavně pronajímatel, jeho jednání a uvažování, až pak ten byt. Nastavené podmínky na začátku vnímejte "k jednání", nikoliv trvat např. na jistotě/kauci ve výši 3měs. nájmů, platba nájmu na měsíc dopředu, nájemce nic nesmí, vše musí...zkrátka nepřátelský a nevyrovnaný vztah.

4. Vybavení bytu - nájemci ocení téměř vždy - pěknou čistou kuchyňskou linku s dostatkem el. zásuvek a osvětlením, sporák/troubu nebo desku, digestoř, vestavěné skříně, žaluzie, věšákovou stěnu, šatnu s policovým systémem, velké zrcadlo, poličky v koupelně, čistou koupelnu s novějšími zařizovacími předměty,  skříňku pod umývadlem, fungující odvětrání WC a koupelny, osvětlení celého bytu. Málokdo akceptuje staré pohovky, stará křesla, koberce, více let použité matrace. Když je pronajímatel připraven něco pořídit (i za mírné zvýšení nájemu) nebo naopak odstěhovat, je to ideální varianta.

           

            nájemníci mají rádi vše nové a moderní, kvalitní spotřebiče, úložné prostory, dobře jezdící zásuvky, šatny s policovým systémem

 

5. Omezení pro nájemce zvířata v bytě, kouření, počet osob, zvyky jiných národností. Většina nájemců chce chovat v bytě psa nebo kočku, tam je třeba zvážit, jak to dnes zvládají, jak se jim věnují, kolik kusů zvířat chtějí chovat, jak moc můžou poškodit byt, jaké jsou zvyky v domě. Podle občanského zákoníku můžou chovat 1 zvíře, pokud je to poměrům v domě přiměřené, na víc zvířat byste měli dát souhlas/nesouhlas. Je dobré na to myslet i v průběhu nájmu, podle toho příp. i upravit výši jistoty(kauce), výši nájmu.  Kouření v bytě je také nutno ošetřit v nájemní smlouvě, ale pokud s ním budete souhlasit, pro příštího nájemce to bude byt načichlý kouřem a daleko hůř budete hledat nového nájemce - proto nedoporučuju. Nestačí-li terasa, balkon, pak si ošetřete ve smlouvě novou výmalbu, navyšte  nájemné za větší opotřebení bytu. Nejhorší omezení při pronájmu je však: hledá se nájemce bez dětí, bez auta, bez vaření, co odjíždí každý víkend pryč, co nemá kolo..

         

6. Komunikace s nájemcem - pronájem bytu je dlouhodobá záležitost, proto si ze zájemců vyberte sympatického člověka, co zvládá běžně komunikovat přes tel., sms i email, jinak vás to nebude těšit. Budete během doby nájmu řešit různé opravy, nefungující věci, revize, vztahy se sousedy. Kdo je vám nepříjemný na začátku, ječí, slibuje a nedrží slovo, lepší nebude.

7. Vyúčtování služeb.. Je dobré si udělat  kontrolní odečet měřidel např. po 1/2 roce a zkusit udělat vyúčtování, ať víte průběžnou spotřebu a můžete nájemce upozornit nebo navýšit zálohy (dodatkem). Uvidíte, že když se vám něco těžko vyúčtovává (dálkové teplo), tak zálohy rozdělte kolik na elektřinu, vodné a stočné, plyn, společné prostory a teplo. Nájemce nemá hradit fond oprav, splátku investičního úvěru, příspěvky na správu aj. položky, jak si představuje hodně pronajímatelů.

8. Moderní technologie: pokud máte v bytě nebo domě solární ohřev vody, fotovoltaickou elektrárnu, venkovní bazén, krbovou vložku, datové rozvody, elektronický zabezpečovací systém, domácí kino...vyberte si nájemce, co tomu alespoň trochu rozumí a sepište ke všemu návody na použití. Při předání bytu/domu mu to nezvládnete vše objasnit, ani jeho členům domácnosti a budou vám jinak stále volat, že něco nefunguje. Takto máte naději na klid a běžný provoz technologií.

         

9. Inzerce nabídky pronájmu - uveďte co nejvíce informací, omezení, co je k jednání, ať nemusíte dělat zbytečné prohlídky. Ty vás bavit nebudou a povedou ke špatné náladě.  Fotit je třeba ve stavu, jak se byt nabízí, nikoliv s věcmi předchozího nájemce ap. Moje zkušenost je taková, že na byty s nižším nájmem volají lidé v horší finanční situaci, je to těžší dobře pronajmout než dražší byt v novostavbě. S inzercí na bazos.cz a bezrealitky.cz mám podobnou zkušenost - přijdou daleko chudší lidé než z realitních serverů. Osvědčená cesta - udělat zajímavý inzerát s pěknými fotkami a získat 2 až 3 zájemce a z nich si vybrat, porovnat, každý má svůj příběh.

 

Za svoji 10ti letou praxi v realitách jsem pronajala asi 50 bytů a domů, část i opakovaně. Byt dobře pronajmout je těžší než ho prodat. 

Pokud jste z Olomouce a budete chtít s pronajímáním bytů a domů pomoci, poradit, ozvěte se.

Eva Lachová, email: eva.lachova@seznam.cz, tel: 603 541 434, aktualizováno 02/2016

stránky na facebooku: http://goo.gl/yjGn2l

 

 

OL reality s.r.o.
Stupkova 952/18, Olomouc, 779 00
Mobil: +420 603 541 434
IČ: 041 49 441
eva.lachova@seznam.cz
www.olreality.cz

Zpět na úvod | Nastavit jako domovskou stránku | Kontakty | Mapa stránek